‘Lachen, hoer!’

Straatintimidatie

Bestaan er vrouwen die echt nog nooit zijn lastiggevallen op straat? Ik ken ze niet. Toch schijnt zo’n 5 procent van de vrouwspersonen het nog nooit te hebben meegemaakt. Voor de andere 95 procent die regelmatig begroet wordt met het charmante ‘hé, hoer!’, is er een burgerinitiatief tegen straatintimidatie opgezet. Op de website van het initiatief met de naam ‘(Vogel)vrij op straat‘ kan een petitie worden ondertekend voor het beboeten van ‘agressieve seksueel expliciete opmerkingen’.

‘Met dit burgerinitiatief vragen wij de overheid door middel van wetgeving een duidelijk signaal af te geven dat dit gedrag niet wordt getolereerd’, aldus de initiatiefnemers. Binnen een week tijd zijn er al meer dan 10.000 handtekeningen verzameld. Als dit aantal verviervoudigd kan worden, komt het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer. Lijkt me geen slecht idee.

Intimidatie of flirtpoging?

Maar, maar, maar… mogen mannen dan niets meer zeggen tegen vrouwen? ‘Natuurlijk wel’, meldt het burgerinitiatief geruststellend. ‘We hebben het over intimidatie, niet over flirten.’ Een versierpoging op straat mag dus gewoon nog hoor heren, mits je deze niet inleidt met het woord ‘hoer’.

Maar, mag ik wat zeggen? Ook pogingen tot flirten en ‘goedbedoelde’ complimenten zijn vervelend en meestal ongewenst. Als ik met mijn verkeerde been uit bed ben gestapt wordt mijn dag er echt niet beter op als een dikke bouwvakker naar me roept dat ik moet ‘lachen meisje!’, terwijl de man die achter mij loopt wel ongestoord zijn chagrijnige gezicht in een frons mag laten staan. Liever word ik, net als de meeste vrouwen, op straat gewoon met rust gelaten. En ja, óók fluiten is irritant, net als goedbedoelde complimenten. Dat kan natuurlijk allemaal niet beboet worden. Maar stel je voor… Met het geld zouden we in één keer de loonkloof kunnen dichten!

Klink ik nu als een chagrijnig zeikwijf (of, zo je wilt, chagrijnige hoer)? Kan me lekker niks schelen. Zolang je maar niet tegen me zegt dat ik moet lachen.

Stop telling women to smile
© Tatyana Fazlalizadeh, stoptellingwomentosmile.com
Een gedachte over “‘Lachen, hoer!’”

Geef een reactie

